Tävling (Åsiktsinlägg om sporrar)

AVSLUTAD! Grattis till Ellen som var först med att klura ut vem som skrivit inläggen.

Nu kör vi igång en ny sorts tävling som går ut på att alla Fotoryttare skriver sina åsikter om ett gemensamt ämne. Åsikterna publiceras i samma inlägg, men vi kommer inte att signera inläggen. Det är nu vi kommer fram till tävlingen, ni ska gissa vem som skrivit vilket inlägg. För vissa kommer det att bli enklare än andra, men för dom som hängt med ett tag borde det inte vara så svårt att veta vem som skrivit vad.

Svara antingen i en kommentar nedan eller på mejlen ([email protected]).

Exempel:

''1: Anna

2: Mia

3: Klara''

(Jag har valt att byta ut namnen så att det inte ska bli allt för enkelt.)

Pris:
Den som gissat rätt först kommer att få välja ett nytt ämne till nästa tävling och få en länk.

Lycka till!

Temat är: Sporrar.


1. Nu skriver en utav tre fotoryttare sin version om sporrar, i detta fall jag...

Jag tycker att sporrar kan vara väldigt bra, om rätt person använder dem! I syfte att sporra till hästen för att den inte lyssnar eller är bråkig ser jag som ett straff lika dåligt som en pisksnärt.
Men är man en kunnig person som kan använda sporrar på rätt sätt och i syfte att fördubbla hjälperna anser jag att sporrarna kan vara ett bra syfte.

Vissa hästar kan man helt enkelt inte rida utan sporrar, man kanske inte ens får de att lyssna på hjälperna. Då tycker jag att man kan använda sporrarna om man vet hur man använder de.
/Emelie
2. Sporrarna förr och nu

''Sporrens syfte är inte främst att öka farten utan att flytta hästen i sidled. (således används de oftast en i taget.) Därför finns inge sporrar i kulturer som enbart rider "rakt fram", till exempel Island, Mongoliet och på galoppbanorna.''
Källa.

Sporrar har används av ryttare i många hundra år. Redan på järnåldern använde sig ryttare av dessa. Förr hände det att man i graven tog med sig sporrarna. Sporrar har alltså varit ett hjälpmedel för ryttare väldigt länge.

Nuförtiden har vi regler framtagna för att sporrarna ska vara anpassade för sin användning. Men än idag används sporrar flitigt av ryttare över större delen av världen. Jag anser att sporrar är bra för att förstärka hjälperna samt för att göra mindre synliga hjälper. I andra sammanhang är det inte okej - människan har kommit så långt i utvecklingen att det inte är okej att banka skiten ur hästen med sporrarna.


Bildkälla.

/Emma


3. Själv så använder jag inte sporrar och har aldrig testat att ha det änns så jag är inte jättekunnig på det området:P. Jag tycker att sporrar är  bra att ha för att för fina hjälperna men att hästen fortfarande ska kunna gå fram för skänkeln utan sporrar.

Tyvärr så finns det personer som använder sporrarna på fel sätt och ska man avända sporrar ska man använda dom rätt!
/Sara

Kommentarer
Postat av: Ellen S

1. Emelie

2. Emma

3. Sara

2012-01-09 @ 08:00:23
URL: http://lnsjogren.blogg.se/
Postat av: Martina ( SHUNI )

Var jättegärna med och diskutera på min blogg kring olika nosgrimmor! Vilken gillar du och varför? Är det någon du aldrig skulle kunna tänka dig att använda? Lämna ditt svar på min blogg! :)

2012-01-09 @ 12:40:37
URL: http://shuni.blogg.se/

Här kan du lämna dina åsikter och frågor till oss. Vi godkänner kommentarerna efter att vi har svarat på dom. Du kan också kontakta oss på mejlen : [email protected]. :

Har du ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

För att kunna besöka din blogg/hemsida:

Nå, vad ville du säga? ♥

Trackback
RSS 2.0