Märkeshysterin inom ridsporten

''Det är lite intressant det där med klädkoden inom ridsporten. Man skulle ju lätt kunna luras tro att det där med kläder faktiskt inte är så viktigt när man håller på med hästar. Att det skulle vara prestationen eller upplevelsen med hästen som är var det viktiga, och att när man hela dagarna pysslar i stallet ensam, eller tillsammans med andra likasinnade, så kanske inte just kläderna vore hela världen?''
Havrepappa.

Att ridsporten är en snobbsport har jag sagt förut, men det skadar inte att säga igen. För det är så sant.

Min mamma tycker att det är helt obegripligt att jag vill köpa hästmärkeskläder, ''du ska ju bara ha dom i stallet''.
Men för mig spelar det faktiskt roll. Jag blir glad när jag drar på mig snygga kläder och åker iväg till stallet. Jag får en extra kick när jag laddar upp bilderna från passet på bloggen och hoppas på att någon ska kommentera mina kläder.

Att ridsporten är så modefixerad tror jag beror på att kvinnorna dominerar sporten, och vad är vi kvinnor kända för? Jo, att vi älskar att shoppa!

Det kostar att ha häst, det går inte att komma ifrån. Men jag tror att dom flesta ryttare hellre lägger 1000:- på nya schabrak till hästen och själva går runt i trasor. För vi älskar hästarna och lever för dom.

Det är väl klart att vi vill se snygga ut när vi umgås med dom vi älskar mest.



/Emma


Kommentarer

Här kan du lämna dina åsikter och frågor till oss. Vi godkänner kommentarerna efter att vi har svarat på dom. Du kan också kontakta oss på mejlen : [email protected]. :

Har du ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

För att kunna besöka din blogg/hemsida:

Nå, vad ville du säga? ♥

Trackback
RSS 2.0