Bokrecension - Hungerspelen

Återpublicerat.

För att kunna förstå den här boken måste du tänka dig en annan värld. En värld där regimen har makten och invånarna är pjäser i deras spel. Där landet är uppdelat i tretton, tolv distrikt med huvudstaden i mitten. I distriken är skillnaderna ojämförbara mellan distrikt och distrikt. Även det du tillverkar är skilda saker.
  Men inget av det här är speciellt hemskt, inte om vi börjar prata om Hungerspelen..

Varje år hålls en slåtterceremoni i varje distrikt. Där fös alla barn och ungdomar i en viss ålder in i två fållor - en för flickor och en för pojkar.
En färggrann person från huvudstaden drar lotter, en av varje kön. Dom två vars namn blir uppropade skickas till huvudstaden för att delta i ett spel. Spelreglerna är mycket enkla - överlev och du får åka hem. Du kan nog själv gissa vad som händer med dom 23 andra deltagarna i spelen..

Vid en slåtterceremoni ropas Primrose Everdeens namn upp. Detta är början på något stort, även om ingen hade kunnat förutspå det när hennes syster kastar sig fram och tar hennes plats.

Snart kan spelet börja.


Vill rekommendera alla att läsa dom här böckerna, dom är otroligt bra och överraskande. Hungerspelen är under filmatisering och släpps 2012.

Jag kan faktist inte beskriva varför ni ska läsa böckerna - men snälla ni, gör det!
Hoppas ni uppskattar min text om boken iallafall, den kanske gjorde er intresserad? ;-)

/Emma

Kommentarer
Postat av: Linnea

sv: Jo, javet... Men jag har så många rättuppstående och jag satsar på fler kombinationer i min hinderpark, så då tkr jag att det blir bäst om jag säljer den. ;)

Det är ju så roligt att he ut dom gamla och in med nya hinder också! :D

2011-11-25 @ 08:21:24
URL: http://svartkanin.blogg.ae
Postat av: Linnea

Vilken klubb tävlar du kaninhoppning? ;)

Jag tävlar i Norrbottens KH (BDKH) tänkte om vi kanske ses på någon tävling nångång? :D

2011-11-27 @ 20:54:29
URL: http://svartkanin.blogg.se/

Här kan du lämna dina åsikter och frågor till oss. Vi godkänner kommentarerna efter att vi har svarat på dom. Du kan också kontakta oss på mejlen : [email protected]. :

Har du ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

För att kunna besöka din blogg/hemsida:

Nå, vad ville du säga? ♥

Trackback
RSS 2.0