Tänk vad som kan hända..

VÄSTRA KARABY. Ponnyn Granit blev till genom en tjuvbetäckning och föddes 2003. Sedan dess har hans väg framåt varit allt annat än enkel. Han lånades ut, försvann, såldes, hittades och blev ett polisärende. Nu går han åter tryggt hemma i hagen i Västra Karaby.

Ann-Louise Svensson äger Karaby ridskolan och äger runt 20 hästar. Ponnyn Granit lånades ut på foder, vilket innebär att hon fortfarande äger hästen, men personen som lånar den betalar foder och uppstallning.
– Han skulle gå som sällskap åt en travare. Jag och fodervärden skrev kontrakt på ett år. Men då det var dags för mig att få tillbaka Granit så hörde jag inget, säger hon.

Redan då började Ann-Louise ana oråd. Sedan fick hon höra att hästen blivit sjuk och avlivats.
– Det tyckte jag lät konstigt, man kontaktar ju ägaren om hästen måste avlivas. Dessutom hade man glömt vad veterinären hette. Jag tyckte inte att historien stämde, säger hon.

Ann-Louise Svensson polisanmälde fodervärden. Sedan dröjde det sex månader innan polisen hörde av sig. Fodervärden kallades in på förhör och kort därefter kontaktade en av ridskoleelevernas mamma Ann-Louise.
– Hon hade hittat hästen till för salu på Internet. Granit har ett väldigt ovanligt utseende och nu såldes han för 5000 kronor, ett underpris, hos en person i Västmanland. Fodervärden hade sålt Granit vidare, säger hon.

I annonsen stod att ponnyn inte var lämplig för barn eller som ridponny.
Hon fick hjälp av polisen att få tillbaka Granit efter att man kontrollerat att och alla papper och chipmärkning stämde.

– Sedan visade det sig att polisen inte fick ta hästen utan att först göra en utredning. Hästen kunde ju vara köpt i god tro, säger hon.

Väl hemma på ridskolan dånade polisbilarna in för att hämta Granit.
– Jag kände att det fanns risk för att aldrig se honom igen, säger hon.

Efter många om och men så fick hon köpa tillbaka sin egen häst för att slippa riskera dyra advokatkostnader. Och polisen lade ned ärendet i brist på bevis.

– Man måste vara observant med vem man skriver kontrakt med. Och tyvärr är min upplevelse att polisen inte lägger så stor vikt vid de här ärendena, säger hon.

Och att Granit inte skulle gå bra ihop med barn håller Ann-Louise Svensson inte med om.
– Jag har en tjej här som tävlar i fält och hopp med honom. Det går jättebra och han går utmärkt på ridskolan. Det känns så bra att ha honom tillbaka, men jag vill varna andra som lånar ut sin häst att det är väldigt svårt att få hjälp, säger hon.


Läs mer: http://lund.lokaltidningen.se/stulen-hast-hittade-hem-/20110623/artikler/110629905/-1#ixzz1Q8G4r8Fr



/Emma

Kommentarer
Postat av: Emma

Ska ni åka bort något i sommar? Jag tänker redan nu börja skriva tidsinställda inlägg, jag kommer att åka bort lördag 2 juli och komma hem på söndag vecka 27 om jag tänker rätt :P Och sen är det ju Riiby vecka 29 :D

2011-06-23 @ 22:23:54
URL: http://:p
Postat av: Emelie

Det är nog bara Riiby och sedan v.28 är jag borta helgen tror jag, sedan helgen v 30... BTW Jag håller på med en ny header vet bara inte måttet på den :O

2011-06-23 @ 22:29:22
URL: http://fotoryttarnas.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag åker ju bort, dock blir jag bort i mindre än en vecka och ska försöka blogga där också:D det blir någon av dom 3 veckorna innan vecka 29

2011-06-24 @ 15:11:39
URL: http://fotoryttarnas.blogg.se/

Här kan du lämna dina åsikter och frågor till oss. Vi godkänner kommentarerna efter att vi har svarat på dom. Du kan också kontakta oss på mejlen : [email protected]. :

Har du ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

För att kunna besöka din blogg/hemsida:

Nå, vad ville du säga? ♥

Trackback
RSS 2.0