En midsommarnattsdröm

''En fruktbarhetsrit, ett sagospel eller ett elisabetanskt hovspektakel? En midsommarnattsdröm är allt detta och mycket mer. Varje generation läsare och åskådare hittar nya perspektiv på pjäsen som är Shakespeares mest älskade komedi.

Den tolkning som Göran O Eriksson ger av detta fantastiska drömspel är på en gång fri och trogen originalet, fräck och lyrisk, romantisk och burlesk. För honom är kärlek och fruktbarhet det centrala temat: ”Kvinnligt ställs mot manligt, odling mot erövring, förnyelse mot utarmning… Så efter många förvecklingar slutar alltsammans i fruktbarhet och försoning. Detta förlopp är så starkt framhållet att man lätt kan tänka sig att pjäsen spelas för att åstadkomma det, alltså som en ritual för att övervinna de livshotande krafterna och frambesvärja nytt liv”, skriver han i sitt förord.''
Källa.



Idag är det midsommarafton med allt som hör till. Jag tänker försöka uppmärksamma traditioner och berättelser om just midsommarafton idag, men huvudämnena är detsamma som förut. 

Min midsommarafton kommer att firas i min farfars stuga med lite släkt och familjen. En trevlig tradition vi har i vår familj. Ska fota naturbilder också, med just midsommartema. Spännande va?

Hur firar du midsommar?

/Emma

Kommentarer
Postat av: Emelie

Du Emma eller Sara, jag håller på med en ny header, men vilket mått skall det vara så att headern är lika stor som självaste bloggrutorna. Om ni fattar vad jag menar xD

2011-06-24 @ 11:38:52
URL: http://fotoryttarnas.blogg.se/

Här kan du lämna dina åsikter och frågor till oss. Vi godkänner kommentarerna efter att vi har svarat på dom. Du kan också kontakta oss på mejlen : [email protected]. :

Har du ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

För att kunna besöka din blogg/hemsida:

Nå, vad ville du säga? ♥

Trackback
RSS 2.0