Kaninhoppning 2 - Recension

''"Allra först tänkte jag berätta lite för dig om hur kaninhoppningen började här i Sverige. Det finns många idéer om varifrån denna sport kom från början, men den mest troliga är..."
Så inleds boken Kaninhoppning 2 av Lisbeth Jansson med en blick bakåt i tiden ända från det Varalövs Kaninklubb bildades 1977.
Kapitlet därefter berättar om Sveriges Kaninhoppares Riksförbund och sen ägnas resten av boken åt hur man skaffar sin första kanin, hur man sköter om den och lär den hoppa hinder, förberedelser inför första tävlingen och vilka regler som gäller i denna sport.''
Källa.

Jag lånade boken från Härnösands bibliotek efter ett besök där. Att det var just där jag lånade boken minns jag tydligt, för vi hade stora problem med att få tillbaks den. Det var under vinterperioden så någon tävling var det inte heller i kalendern.

Boken uppskattade jag verkligen. Den var skriver mer ur berättande form än faktamässigt med egna erfarenheter från författaren. Fina bilder var det också.
Det roligaste enligt mig var att läsa om hur sporten var förr och hur mycket som har hänt. För det har hänt en hel del!
Sen fanns det kapitel om att köpa en kanin, selträna den och börja tävla + mycket mer förstås.
Det finns en etta i serien också, men eftersom regler m.m är ändrat sen dess så behöver ni inte köpa den.

Riktigt rolig bok som jag rekommenderar till alla som är intresserade av kaninhoppning!


Köpes här.



Omslaget på bilden visar en av kaninhoppningens mest kända kaniner - Skåningen (Laylocks S Ch Flames of Fame) och nästa bild är också på Skåningen. Lisbeth Janssons dotter, Louise Jansson ägde han.

/Emma


Kommentarer

Här kan du lämna dina åsikter och frågor till oss. Vi godkänner kommentarerna efter att vi har svarat på dom. Du kan också kontakta oss på mejlen : [email protected]. :

Har du ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

För att kunna besöka din blogg/hemsida:

Nå, vad ville du säga? ♥

Trackback
RSS 2.0