Du kan rädda ditt eget liv

Vi håller på med en väldigt farlig sport. Ridning har näst mest skadetillfällen, bara fotbollen har fler i Sverige.
13 tusen* skadas varje år i hästolyckor. Men har du tänkt på hur enkelt du faktiskt kan förebygga olyckorna?

Det viktigaste, och förhoppningsvis självklara är förstås hjälmen! Att rida utan den är oansvarigt och korkat enligt min åsikt. Alla hästar kan bli rädda och alla ryttare kan ramla av. Då är hjälmen ett billigt skydd mot allvarliga hjärnskador eller i värsta fall döden.

Att använda bra skor med klack är också något jag anser mycket viktigt. Jag tror ingen vill fastna i stigbygeln och bli släpad längst marken efter en skenande häst.

Säkerhetsvästen!
Många använder inte det här skyddsföremålet, vilket jag tycker är synd. Jag kan hålla med om att den kan vara knölig att dra på, men händer en olycka kommer du att vara glad att den satt på.

Reflexer räddar liv.
Jag hoppas att alla använder ordentligt med reflexer när ni rider ut på kvällarna i mörkret. För bilarna ser inte er. Ni skadar inte bara er själva och hästen, utan också dom som sitter i fordonet.
Så för allas säkerhet, använd reflexer!

Förhoppningsvis tar du redan dom här sakerna som självklara, men gör du inte det hoppas jag att du får dig en påminnelse.
För sist jag kollade så var varken människan eller hästen odödliga.





*Källa för informationen.

/Emma


Kommentarer
Postat av: Emilia

Hej tjejer, fin blogg :)



Har frågestund på min blogg. Kika gärna in och ställ en fråga om precis vad som helst!

Kram :)

2011-12-26 @ 23:36:45
URL: http://emiliarasmusson.devote.se

Här kan du lämna dina åsikter och frågor till oss. Vi godkänner kommentarerna efter att vi har svarat på dom. Du kan också kontakta oss på mejlen : [email protected]. :

Har du ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

För att kunna besöka din blogg/hemsida:

Nå, vad ville du säga? ♥

Trackback
RSS 2.0