Vilken sele?

Jag har gjort en liten beskrivning av dom tre vanligaste selarna och lagt till en liten kommentar om varje.

Vilken tycker ni är bäst?



Bröstsele är en relativt ny sele som ser ut ungefär som en H-sele. Skillnaden är att på bröstselen så sitter det ett band mellan frambenen, för att trycket runt halsen ska minska. Selen är bra för kaniner som springer mycket och drar i selen.

Jag är jättenyfiken på bröstselen och tänker införskaffa en snart!


Bogselen har en annan konstruktion än dom andra två selarna. Den är enklare att sätta på när man har tränat ett tag, eftersom man bara behöver dra den över huvudet och sedan knäppa runt magen.
Också bogselen ger ett mindre tryck på halsen.

Jag använder bosele och tycker det funkar bra :) Dom är enkla att sätta på. Minuset är att det är enkelt att ta sig ut dom eller att dom hamnar fel.



H-selen är den sele som är vanligast bland nybörjare, eftersom dom säljs i djuraffärerna. Men det är många erfarna som också använder H-sele. Den är rymningssäker och ganska svår att ta sig ur.

Jag har inga kaniner som passar riktigt bra i H-sele, men det är en bra sele om man kan använda den rätt. Man måste dock vara försiktig eftersom den ger ett tryck på halsen.

/Emma

Kommentarer
Postat av: Natalie

sv: tack fina du =)

2011-08-03 @ 17:35:52
URL: http://natalienygrens.blogg.se/

Här kan du lämna dina åsikter och frågor till oss. Vi godkänner kommentarerna efter att vi har svarat på dom. Du kan också kontakta oss på mejlen : [email protected]. :

Har du ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

För att kunna besöka din blogg/hemsida:

Nå, vad ville du säga? ♥

Trackback
RSS 2.0