Kloklippning

I det vilda slits kaninens klor ner av sig själv eftersom den gräver, men eftersom vi har ''förmänskligat'' djuret behöver vi hjälpa dom att hålla sina klor i gott skick. Det gör du med kloklippning.

Jag brukar lägga mina kaniner på rygg och sedan klippa deras klor. Jag anser att det är enklast, framförallt så blir som ganska lugna och ligger ofta stilla på rygg.
Vill dom inte ligga still kan man vira en handduk omkring dom.
Känner du att du inte klarar av kloklippningen själv kan du be någon om hjälp. Antingen en djuraffär, en närliggande uppfödare eller en veterinärklinik som kan visa dig hur du klipper klorna.
Du ska inte klippa i pulpan utan en liten bit ifrån, klipper du i pulplan gör det ont och kaninen kan börja blöda. Det finns blodstopp att köpa på djuraffärer, men annars funkar potatismjöl. På vintern kan kaninerna springa i snön så slutar det blöda.

Lycka till!



//Emma

Kommentarer
Postat av: Ellen

SV: Svanskappa föreslog jag ju, och för att få sadelbyte måste jag tjata på Inga-Lena om jag nu inte plötsligt skulle ´bli miljonär ^^ och det vore ju väldigt konstigt om just jag felbelastar sadeln då detta problem inte brukar uppstå och den halkar fram direkt. Dessutom bör jag väl påpeka att jag rider Tim oftare än Emelie, och har gjort det under en såpass lång tid att jag direkt lägger märke till när utrsutningen är annorlunda :)

2011-04-18 @ 17:39:29
URL: http://lnsjogren.blogg.se/
Postat av: Emelie nilsson

Bestämt har jag inte gjort ännu men jag har två stycken som har visat intresse att sälja till mig blandannat milleniums kaninuppfödning och sedan en till :)

2011-04-18 @ 17:40:33
URL: http://basjkir.blogg.se/
Postat av: emelie n

tänkte bara berätta att jag lagt ut en film på mig och min ena sköthäst på youtube, där vi gör de enkla NH sakerna (dock är hon inte så duktig på back ^^) men kolla gärna in den, lägg märke till att jag då aldrig rör vid henne för att få henne att flytta sig, jag "drar" henne inte hller i grimman för att få henne att gå framåt. filmen: http://www.youtube.com/watch?v=Pd9xZtE4kFQ

2011-04-18 @ 21:22:46
URL: http://ezmiez.se

Här kan du lämna dina åsikter och frågor till oss. Vi godkänner kommentarerna efter att vi har svarat på dom. Du kan också kontakta oss på mejlen : [email protected]. :

Har du ett namn?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

För att kunna besöka din blogg/hemsida:

Nå, vad ville du säga? ♥

Trackback
RSS 2.0